Villkoren för databehandling med Google Ads är avsedda för företag som verkar i en medlemsstat i det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller Storbritannien eller Schweiz, eller som av andra anledningar omfattas av den geografiska räckvidden för den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) samt för företag som omfattas av California Consumer Privacy Act (CCPA). Villkoren för databehandling med Google Ads efterträder och ersätter Analytics befintliga tillägg för databehandling (inklusive det tyska tillägget för databehandling).
Google Analytics-kunder som har avtal direkt med Google eller godtagit användarvillkoren för Google Analytics 360 kan godkänna villkoren för databehandling med Google Ads i avsnittet Administratör i kontoinställningarna. För att omfattas av villkoren för databehandling med Google Ads måste kunder med verksamhet utanför EES eller Storbritannien eller Schweiz samt Google Analytics 360-kunder godkänna sådana villkor i förväg i sina kontoinställningar. Google Analytics Standard-kunder med verksamhet i EES eller Storbritannien eller Schweiz behöver inte vidta sådana åtgärder eftersom villkoren för databehandling i Google Ads redan har införlivats i sådana kunders villkor.
Obs! Google Analytics 360-försäljningspartner och kunder som köper Google Analytics 360 via en Försäljningspartner (”Återförsäljningskunder”) kan inte godkänna villkoren för databehandling med Google Ads utan måste i stället ingå ett separat databehandlingsavtal med Google eller sin Försäljningspartner. Godkännande av villkoren för databehandling med Google Ads av Google Analytics 360-försäljningspartner och Återförsäljningskunder via Google Analytics-användargränssnittet är inte giltigt och utgör inget bindande avtal mellan Google och dessa Återförsäljningskunder. Observera dock att denna begränsning inte gäller Google Analytics 360-kunder som har godtagit användarvillkoren för Google Analytics 360.