Kariesbehandling | Tandläkare Solna | Renaissance Dental

Kariesbehandling

I dess initiala skede fortsätter karies helt smärtfri. Det manifesteras i form av vita/gula/bruna fläckar på tänderna, såväl som dålig andedräkt och reaktioner på kall och varm mat.

Utan snabb behandling kan karies leda till fullständig förstöring och förlust av tanden. Dessutom är denna sjukdom farlig för hela kroppen. Tänder med karies är en källa till dold infektion, vilken kan leda till allvarliga sjukdomar, till exempel njure och hjärtsjukdomar, till utveckling av gastrit, magsår. Infektion från karieshålan kan spridas till käken, paranasala bihålor och till och med till hjärnan.

I Renaissance Dental använder vi endast moderna metoder för behandling av tandförfall, vilket tillhandahåller fullständigt avlägsnande av drabbade vävnader och tillförlitlig plombering av hål.

Om tandskadorna är djupa utför vi en röntgen eller datortomografi, och bara därefter bestämmer metoden hur vi ska lösa detta problem.

Vi bedövar det nödvändiga området och väljer ett bedövningsmedel med vederbörlig hänsyn till dina individuella indikationer.

Vi tar bort de drabbade vävnaderna, med hjälp av vattenkylning under beredningen, det skyddar tandvävnaden och pulpan från överhettning under borrmaskinens drift.

Vi installerar plomben av högkvalitativa plomberingsmaterial med hög hållbarhet och abrasionsbeständighet.

Allt arbete utförs endast med isolering av arbetsfältet av kofferdam, vilket gör korsinfektion av tandhålan med saliv omöjlig. Våra läkare vet hur viktigt det är att utföra detta steg i fullständig isolering från saliv, eftersom även den minsta penetrationen av den garanterar försvagningen av anslutningen av plomben med tanden och garanterar återkomsten av karies.

Om tanden förstörs dåligt installerar vi en tandinlägg eller krona istället för en plomb.

Efter tandbehandling, om du vill att resultatet ska vara långvarigt, är det mycket viktigt att ompröva din attityd till munhygien och börja ta hand om dina tänder samvetsgrant och effektivt. Det bästa förebyggandet är professionell munhygien 2 gånger om året och omfattande hemhygien inklusive användning av tandtråd, irrigator och munvatten.

Letar du efter en tandläkare i Stockholm

Kontakta Renaissance Dental och vi kommer att ge dig råd om behandling och förebyggande av orala sjukdomar!