Tandimplantat

Tandimplantat - är en titan skruv (lik tandens egen rot). Med hjälp av operation sätter vi in skruvar av titan i käkbenet som fundament för de nya tänderna (kronor eller bro).

De stora fördelarna med tandimplantat är att de, till skillnad från löstagbar protes lossnar inte, är starka och stabila. Dessutom behöver du inte slipa och borra i dina friska närliggande tänder för att till exempel göra en bro. Detta alltså den optimala varianten för dig som vill uppnå en bra och långsiktigt resultat.

Ett tandimplantat är en slags konstgjord rot i form av en skruv av titan med flera delar, som tandläkaren skruvar fast i käkbenet vid en operation. Titan är en metall som har unik förmåga att växa fast i käkbenet. Och därför implantat är mer permanent än proteser och kräver enbart bra hygien och sällan en reparation. Ett tandimplantat är inte heller så beroende av tänderna runt om som broar är

Tandimplantat
Grundindikationer för tandimplantatbehandling

• Aplasi/Agenesi
• Tandförluster (karies, parodontit, trauma, misslyckad endodonti)
• Dålig protesfunktion
• Kväljningsproblem
• Psykologisk oförmåga att bära protes
• Diastema – glugg mellan t.ex. två tänder
• Enstaka tandförluster- intakta granntänder
• Adentia – frånvaro av tänder
• Parodontit rörlighet och tandförlust
• Tandbro som gått sönder
• Atrofi av benvävnad alltså allt som förknippas med det (bettstörningar, talfel)

Absoluta kontraindikationer

• Hjärt -/kärlsjukdomar, problem med andningen eller nervsystem
• Immunitets sjukdomar
• Allvarliga psykiska störningar/sjukdomar
• Cancer
• Blödarsjuka
• Problem med tuggmuskler och käkleder
• Problem vid anestesi.

Kontraindikationer

• Sjukdomar i munhålan
• Dålig hygien i munhålan
• Hepatit C
• HIV/AIDS

Tandimplantat konstruktion

Titan skruv

Implantatskruven i titan opereras fast i käkbenet som en tandrott

Distans

Distans (hylsa) fästes på titanskruv, sedan fästes färdig krona direkt på distansen eller direkt på implantatet

Krona

Och slutligen en ny konstgjord tandkrona som ser väldigt naturligt ut. Kronan tillverkas av zirkonium, metallkeramik och porslin

Behandling - steg för steg

1. Förberedelse före en implantatbehandling

Före en implantatbehandling görs en förberedande konsultation och bedömning av en tandläkare/kirurg. Röntgentagning av dina tänder och ditt tandben är obligatoriskt
OPG (panorama röntgen). CBCT (3D rötgenbild) – alla dessa procedurer är obligatoriska för att se om patienten har tillräckligt med benvolym och om kvalité är god nog. Och för att räkna ut vilken implantat storlek patenten ska ha och var exakt den ska placeras.
Käkbenet och eventuellt andra tänder måste vara helt fria från infektion ock läkta från eventuellt tidigare tandbehandlingar. Annars kan bakterier tränga in i såret och leda till oönskad inflammation i de skadade vävnaderna runt om tandimplantatet.
Hälsotillstånd – det är mycket viktigt att patient har en aktuell hälsodeklaration ifylld. Ibland kan det vara omöjligt att montera fast implantat. Anledningen till detta kan till exempel vara att man har problem med sitt immunförsvar så att kirurgiskt ingrepp inte rekommenderas. Eller diabetes som försvarar läkningsprocessen. Så samråda med din läkare före operationen.

2. Bygga upp käkbenet med benersättningsmaterial (om aktuellt)

Nästa steg är förknippat med benersättning. Resorption av käkbenet efter tandförlust är vanligt. I Många fall måste käkbenet rekonstrueras innan implantatet kan sättas in. Läkningsprocessen tar cirka 3 månader. Ungefär så länge behöver kroppen för att bilda ben där benersättningsmaterialet placerats. Ingreppet tar cirka 1-2 timmar och utförs under lokalbedövning.

3. Insättning av tandimplantat

Först opererar man titan skruv i käkbenet (tandimplantat) därefter placerar man en täckskruv ovanpå implantatet för att skydda själv tandimplantatet. Sedan täcks hela fixturen över med slemhinna/tandkött. Därefter lämnar man tandimplantatet att läka in under 4-6 månader, i svåra fall upp till ett år.    Operation en tar bara några timmar och utförs under lokalbedövning alltså helt smärtfri.

4. Insättning av läkdistans

Läkdistans placeras i regel när tandimplantatets integration i benet nästan färdig. När tandköttet läker runt om distansen, uppstår en intakt och tätslutande övergång mellan implantat och tandkött. Distansen skruvas på tandimplantaten och på distanserna sitter krona eller bron fast med skruv eller cement.    Det tar lite tid för tandköttet att läka innan man kan ta avtryck för den framtida kronan.

5. Fastsättning av de nya tänder

Now it's time to fasten a crown, bridge or whole prosthesis.    The new teeth have been developed in a special laboratory, tailored to customize particularly your mouth and your preferences. Their design is based on a cast taken at a previous visit.

Rengöring och skötsel efter implantatbehandling

För att undvika infektioner är det viktigt att hålla rent i munnen. det är normalt att man blir svullen och blåmärken kan också fås. Det är ingen fara. Efter cirka en vecka bör svullnaden samt blåmärken ha försvunnit.
Alla tips kan dela i två grupper:
1. Medicinskt
• Ta antibiotika som tandläkare har skrivit ut.
• Vi rekommenderar att man sköljer munnen två gånger per dag med antibakteriell lösning t.ex. Corsodyl eller dylik.
• Vid eventuell smärta ta smärtstillande läkemedel.
   • Man kan minska svullnad genom att rulla in isen i en ren handduk och låta den ligga mot inflammerade stället.

2.Fysiska aktiviteter och dylikt
• Man ska helst undvika att flyga, cykla längre sträckor och gå upp för trappor.
• Utesluta fysiska aktiviteter och allt som kan höja ditt blodtryck. Exempel på dessa aktiviteter är bastu, sport etc.
   • Maten spelar en stor roll för läkningsprocessen. Du bör därför undvika mat som är het, kall och kryddstark (i alla fall den första veckan efter operationen).