Parodontit | Tandläkare Stockholm | Renaissance Dental

Parodontit

Den djupaste komplikationen av karies är periodontit. Om du känner värkande smärta i en viss tand, och när du biter ökar det, är karies sannolikt att ha nått periodontala vävnader.

Periodontit är inflammation i vävnaderna som omger tandroten. Den kan vara akut och kronisk. Den akuta formen av periodontit kännetecknas av svår smärta, svullnad av vävnader, huvudvärk. Kronisk periodontit kan vara asymptomatisk, vilket leder till fördröjd behandling och utveckling av komplikationer.

Man bör komma ihåg att periodontit är en av de vanligaste orsakerna till tand avlägsnande.

De främsta orsakerna till utvecklingen: försummad karies, penetration av infektion bakom tandens rot under pulpitis, behandling av pulpitis av dålig kvalitet och traumatisk skada på tanden.

Huvuduppgiften vid behandling av periodontit är att eliminera inflammation i tandens rotkanal och bakom roten. Liksom vid behandling av pulpitis  använder vi en terapeutisk och kirurgisk metod för behandling av periodontit.

Renaissance Dental klinik i Stockholm / Solna tillhandahåller klassisk endodontisk behandling i flera steg:

• Mekanisk (instrumental) behandling av rotkanalen. Endast skapandet av den korrekta formen av rotkanalen säkerställer tillfrisknande.
  • Läkemedelsbehandling av kanalen (tvättning) med antiseptika och speciella vätskor som tar bort infektionen i tandroten.
  • Hermetisering av alla utrymmen, tubules, lacunae och sprickor som äger rum i tandkanalens komplexa struktur.

Dessa tre punkter kan kräva flera besök.  Det beror på komplexiteten av fallet, de speciella aspekterna av patientens immunförsvar och den teknik som valts av din behandlande läkare.

Sex månader senare bestäms det om inflammationens fokus har minskat med hjälp av en röntgenbild.

Förebyggande av pulpitis och periodontit

Eftersom pulpitisis och periodontit oftast är en komplikation av karies, anser vi att rutininspektioner hos tandläkaren, tidig detektering och behandling av karies är det mest effektiva förebyggandet. Det är viktigt att noggrant övervaka munhygien, använd tandtråd eller irrigator nödvändigtvis för att rengöra de interdentala utrymmena från matrester. Detta kommer att bidra till att förhindra utvecklingen av karies och följaktligen sannolikheten för inflammation i pulpan.

Tandläkare i Renaissance Dental klinik behärskar alla moderna tekniker för pulpitis och parodontit behandling perfekt, och gör allt för att undvika komplikationer och återfall när de utför medicinska manipulationer av vilken som helst komplexitet.