Visdomstand utdragning

Som du vet bär visdomständer (i de flesta fall) ingen funktionell belastning, d.v.s. utför inte tuggfunktioner. Men trots detta blir de ofta en källa till tandproblem.

Att behandla de tredje molarna är mycket svårt på grund av tillgång till dem. Det är svårt att kontrollera deras fulla hygien hemma. En person med visdomständer som kommit inte fram (påverkade) är i riskzonen på grund av den möjliga utvecklingen av karies, periodontit (inflammation i tandköttet), eller infektionssjukdomar. Dessutom är visdomständer ofta orsaken till överbeläggning av tänderna i vuxen ålder. När "åttor" börjar "visas", skjuter de alla andra tänder i käken mot varandra samtidigt.

Därför rekommenderar våra tandläkare att ta bort visdomständer så tidigt som möjligt, när de bara har börjat komma fram och störa. Dessutom, med åldrande, kan avlägsnandet av dessa tänder bli svårare.

Tandkirurg vid Renaissance Dental tandvård arbetar endast enligt moderna behandlingsprotokoll, för atraumatisk och smärtfri extraktion av visdomständer av någon som helst komplexitet.

För att garantera högkvalitativt och professionellt avlägsnande med minimala konsekvenser för kroppen krävs särskilt noggrann förberedelse.
Först och främst gör tandläkaren en visuell undersökning och lyssnar på klagomål. Nästa obligatoriska steg är röntgenundersökning eller ortopantomogram. Detta är nödvändigt för att veta rotarrangemang och ansträngningsriktningen. Beroende på den mottagna informationen kan läkaren välja mellan två alternativ för utdragning:

• Enkel

Om tillgång till tanden inte är svår, den har kommit fram bra och rötterna har en enkel struktur, gör kirurgen visdomstanden lös genom snygga släta rörelser och tar bort den gradvis från tanduttaget med hjälp av speciella tångar. Detta gäller främst tänderna i överkäken.

• Komplex tand utdragning

Om tanden påverkas (inte kommit fram alls) eller växer i sidled, och röntgen visar att tanden har sammanflätade komplexa rötter som sticker ut i olika riktningar, krävs kirurgisk utdragning. Tandkirurgen gör ett snitt av tandköttet för att öppna full tillgång till tand och rötter. Ibland är det nödvändigt att ta bort en liten benplatta, eftersom huvuddelen av tanden ligger i benet. Vidare, för atraumatisk utdragning, skärs tanden i delar med ett specialverktyg och avlägsnas i bitar. Oftast är operationen på tänderna i underkäken svår, eftersom benet är tätare och "håller" rötterna starkare.

Före proceduren kommer din läkare att välja ett bedövningsmedel och bedöva vävnaderna runt tanden, tack vare detta är operationen absolut smärtfri. Men om du fortfarande är orolig kan vi använda ytterligare sedering, det har inga negativa konsekvenser och kräver ingen ytterligare rehabilitering.

Efter operationen kommer läkaren, om nödvändigt, att sätta stygn och behandla uttaget kvar efter tanden med antiseptiskt medel. Enligt indikationerna är det möjligt att applicera mediciner som påskyndar läkning avsevärt.